En dag i våra hjärtan

Om några dagar är det Alla hjärtans dag  – en kommersiell dag som NK försökte dra i gång på 60-talet men som inte blev populär bland oss svenskar förrän på 90-talet. Allt enligt Wikipedia :

http://sv.wikipedia.org/wiki/Alla_hj%C3%A4rtans_dag

Dagen är ju inte enbart kommersiell. Att tänka på de som står oss nära är betydligt viktigare. Jag tänker på mina barn och barnbarn men allra främst på sambon. Hur ska jag få honom att förstå hur mycket han betyder för mig?

För 7 år sedan fick denna dag en helt annan betydelse för oss –  mig och sambon. Det var då vår schäferhane Yxi gick bort. Han blev 11 år. Var en klok och kärleksfull hund med en stor portion humor. Ofta skrattar vi åt minnen av honom.

För 6 år sedan var det dags igen, 14 februari! Då gick vår katt Linus bort. Han blev 18 år. Denna katt var en stor livsnjutare. Han kunde jämföras med ”tjuren Ferdinand”. Lukta på blommorna och titta på fjärilarna var hans melodi. Han ansåg att hans livsuppgift var att ligga i knäet!

Kärlek

Så numera går 14 februari i kärlekens och saknadens tecken. Dessa två livskamrater saknar jag fortfarande. Ibland när jag kommer hem så väntar jag nästan på att de ska stå innanför dörren och hälsa mig välkommen! Det finns även några människor som jag kärleksfullt saknar och tänker på ofta men speciellt på Alla hjärtans dag

Morfar – du betydde (och betyder) mycket för mig! Jag har hört andra säga att de var rädda för dig, att du var sträng och bestämd. Ja, bestämdheten har jag nog efter dig. Du levde ett strävsamt liv med många problem. Alltid kom du ned med fötterna på jorden igen! Men för mig var du världens snällaste morfar! Varje gång när jag har problem (det har varit en del genom åren) tänker jag på dig: ”Det här skulle morfar klarat! Alltså måste jag också göra det .”  Morfar – Du är min ledstjärna!

Far – du var egentligen ”bara” min styvfar. Men för mig var du far – den far som fanns där när jag behövde dig! Du var en man med ett stort kärleksfyllt hjärta – ett hjärta av guld. Jag tänker ofta på dig. Ibland är jag ledsen för att jag inte fick ta ett riktigt farväl av dig! Jag ville förklara hur mycket jag tyckte om dig!

 

 

Lämna en kommentar